PERIOOD

Harmooniline külg

Perioodi harmooniline külg iseloomustab lausete tonaalset plaani ja võrdleb lauseid kinnitavaid kadentse.
Selle alusel jagunevad perioodid:
  • monotonaalseteks;
  • kalduvateks;
  • moduleerivateks. 
........................................................
Kadents on kogu teose, selle alaosa või lühema ehituselemendi (perioodi, lause) harmooniline lõpukinnutus.
Kadentside liigid:
  • täiskadents (tk), mis lõpeb toonikaga (I); jaguneb kaheks kujuks - kinniseks (toonika priimi meloodilises seisus) ja lahtiseks (toonika mitte priimi seisus);
  • poolkadents (pk), mis lõpeb tavaliselt dominandiga (V);
  • katkestatud kadents (dominandile järgneb submediant V - VI..), mis lükkab täiskadentsile jõudmist edasi;
  • välditud kadents (dominandile järgneb toonika sekstakord V - I6), samuti täiskadentsi edasilükkamise võtte. 
.........................................................

Monotonaalne periood

Monotonaalne periood kestab algusest lõpuni ühesainsas helistikus.
Kadentsid.
  • Eellause lõpul: I - V (poolkadents), I - IV (esineb harva) ja I - I (lahtine täiskadents).
  • Järellause lõpeb kinnise täiskadentsiga.  
NÄITED
........................................................

Kalduv periood

Kalduv (kaldumistega) periood algab ja lõpeb samas helistikus: tonaalsed muutused toimuvad selle sees.  

Traditsiooniline kaldumiste suund: Viini klassikutel dominandile (I - V), romantikutel subdominandile (I - IV). 
Kaldumine võib asuda poolkadentsil (eellause lõpul) ning järellause algul. 


NÄITED
F. Kuhlau - Sonatiin op 60 nr 3 (G. Rossini teema)
C. M. von Weber - "Üksinda ma pole üksik"
G. Bizet - "Arutu laul"
R. Schumann - "Poeedi armastus", op 48, "Noormees armastab neidu"
R. Schumann - Klaverikontsert a-moll op 54, I osa peateema

........................................................

Moduleeriv periood

Moduleeriv periood algab ühes ja lõpeb teises helistikus, mis kinnitub täiskadentsiga. 
Uude helistiku minek toimub tavaliselt järellauses.
Modulatsioonide suund: 
  • Viini klassikutel - dominandile (M - V ja m - III);
  • romantikutel - kaugsugulushelistikesse;
  • 19. sajandi vene muusikas M - III. 

NÄITED                                                                                                                              C. M. von Weber - "Hõõguv armastus" ja Glinka - Vanja laul ooperist "Elu tsaari eest"            R. Schumann - "Noorte album" nr 32 "Sheherazade"

.............................................................
Muusikas on kõik eespool mainitud perioodi liigid lahutamatult seotud
Näiteks korduva ehitusega, kvadraatne ja monotonaalne periood.